Guide til akvarelpapir

Guide til akvarelpapir

Sådan vælger du dit akvarelpapir

Som begynder kan det være meget uoverskueligt og svært at finde ud af hvilket akvarelpapir, man skal bruge. Og der er næsten lige så mange meninger som mennesker, om hvad der er det rigtige. Og hvad der er rigtigt for mig, er måske ikke rigtigt for dig – for vi maler jo forskellige ting og på forskellig måde. Derfor har jeg samlet nogle retningslinjer du kan gå efter, for at finde det, der passer til dig og det du vil male.

Introduktion og anbefaling til begyndere:

Er du begynder, er det vigtigt at vælge et papir, der giver en god balance mellem pris og kvalitet. Akvarelpapir laves med forskellige teksturer, herunder varmpresset (glat), koldpresset (medium tekstur) og groft. Koldpresset papir er et populært valg for begyndere, da det giver en balance mellem tekstur og brugervenlighed.

Til mange af ARTivitys værker bruger jeg ofte vores enkelte ark akvarelpapir 180g, som er 100% cellulose, syrefrit og en blanding af koldtpresset og varmtpresset. Det gør at papiret ikke tørrer for hurtigt, er glat med en fin struktur og for nogle nemmere at male på end hvis det er for struktureret.

Det er god kvalitet til prisen og velegnet til de flest våde teknikker. Det er i mine øjne vigtigt, at du maler en masse uden at skulle tænke på, at hvert et ark er dyrt at bruge, så du måske holder lidt igen.

SE AKVARELPAPIRET HER

Dog findes der også en del meget billigere papir på markedet, og her kan du hurtigt ende med at få frustrationer og dårlige oplevelser, så du mister modet. Ligeledes kan du miste modet, hvis papiret er for dyrt, og du ærgrer dig over, at du har spildt et dyrt stykke papir på noget der ikke blev som forventet.

Test og eksperimenter med forskellige papirkvaliteter. Det vil hjælpe dig med at opdage dine præferencer.

Til det kan du måske få glæde af ARTivity´s AKVARELPAPIR PRØVEPAKKE med 8 forskellige papirer i.

I den får du

  • 8 forskellige akvarelpapirer til at teste på
  • en nem vejledning (på skrift og som video) til hvordan du kan teste papiret
  • en lille sød bladøvelse, du kan lave på samtlige papirer for at kunne sammenligne.

 SE PRØVEPAKKEN HER

 

AKVARELPAPIRETS ABC

Vil du dykke lidt mere ned i papirets verden, så du bedre kan vælge dit papir, kan du tage følgende overvejelser med i din vurdering og læse lidt om de forskellige begreber og om papiret.

 

Hvad er akvarelpapir?
Akvarelpapir har en overflade specielt designet til at male med akvareller. Det særlige ved akvarelpapir er ’sizing’, som er en slags "grunder" eller type lim, der bruges til at binde papiret. Det hjælper med at holde vandet og malingspigmentet på papiroverfladen i stedet for at lade det suge direkte ind, hvilket giver dig mulighed for at arbejde med akvarelmalingen og udtrykket, før den tørrer. Limlingsmidlet gør det muligt for malingen at blive på overfladen og bevare sin livlighed.

Når du maler med akvarel, så brug altså akvarelpapir, da det er designet til det. Det vil give dig gode oplevelser, flotte farver, resultater og effekter. Dvs. at du skal undgå at bruge almindeligt printerkopipapir eller skitsebøger med almindeligt papir, da akvarellen bliver meget vanskelig at arbejde med, og resultatet bliver mat, plettet og måske kedeligt at se på.

Er du ny i denne verden, kan det være lidt af mundfuld at sætte sig ind i videnskaben om akvarelpapir. Jeg oplever også, at alle ikke er enige i, hvilket akvarelpapir, der er bedst.

Så læs venligst følgende som min opfattelse og læring om akvarelpapir. Jeg er ingen ekspert på området, men vil prøve at skitsere, det jeg har lært, og de personlige erfaringer jeg har gjort mig, så du på et kort øjeblik, kan danne dig et overblik.

 

KVALITET

Akvarelpapir kan være lavet af enten bomuldsfibre eller en træmasse, også kaldet cellulose.

Det bedste (og dyreste) akvarelpapir er ren bomuld. Papir lavet af ren bomuld er et glat, fint papir, der er med sin gode sugeevne er fantastisk til at håndtere masser af vand, og som skaber flotte effekter med våd-i-våd teknikken. Det sørger for en jævn finish af malingen, når det er tørt. Bomuld har en god vådstyrke og forhindrer, at papiret let rives i stykker eller vrider sig, når det bliver vådt. Det har en længere levetid sammenlignet med cellulosepapir, fordi bomuldsfibre er mere holdbare og modstandsdygtige over for gulning over tid.

Du kan også sagtens lave våd-i-våd-teknik på Cellulose-papir og få flotte resultater. Så jeg vil anbefale dig at prøve begge dele og finde din favorit. Det kan være en god idé at starte med Cellulose-papir, og når du har arbejdet lidt med det, kan du begynde at kigge på andre kvaliteter. Man behøver jo ikke at købe en Rolls Royce, når man lige har fået kørekort.Og måske kan andre kvaliteter også begejstre og matche dit behov, hvor du er lige nu.

Cellulose er billigere at producere men er dog stadigvæk papir af god kvalitet, og til nogle processer har det i mine øjne også virkelig gode fordele.

Bomuld absorberer vandet hurtigere, men jeg oplever, at det også tørrer hurtigere. Cellulosepapir giver længere arbejdstid, og personligt synes jeg, det er nemmere at tage noget af farven af igen fra det. Men både det med at løfte farven af igen og tørretiden har dog også noget at gøre med tykkelse af papiret, med  ’sizing’-opskriften (altså den lim der binder papiret) og temperaturen og luftfugtigheden i rummet.

Cellulose akvarelpapir er fremstillet af træmasse eller andre plantefibre, såsom bambus eller halm. Papiret har en anstændig sugeevne. Især papir med en lettere vægt, kan være tilbøjelig til at vride sig eller bukke, når den er stærkt mættet med vand. Sammenlignet med bomuldspapir har det generelt en kortere levetid, da cellulosefibre er mere modtagelige for nedbrydning og gulning over tid. For erfarne kunstnere kan dette være et argument til at ville arbejde med bomuldspapir.

Kvaliteterne deler vandene lidt, og nogle professionelle sværger til det ene og andre professionelle mener noget andet. Så igen; få dine egne erfaringer. Jeg synes, at valget bl.a. kan være afgørende for om man maler store flader som fx baggrunde eller hav på hele papiret eller eller små blomsterblade her og der.

Der findes også papir med en blanding af bomuld og cellulose, hvilket kan være fantastisk at arbejde med.

 

VÆGT / TYKKELSE

Akvarelpapir er klassificeret efter vægt, som fortæller dig, hvor tykt det er. Det kan gives i pund pr. ream (lb) eller gram pr. kvadratmeter (g/m2). Jeg anbefaler 180-300 g/m2 til nybegyndere.

Tykkere papir er ikke nødvendigvis bedre kvalitet; det er bare tykkere. Tykkere papirer er mere absorberende end tyndere papir, så malingen løfter sig ikke så let og det falmer mere under tørring. Tykkere papir vil heller ikke bølge så meget under tungt/meget vand.

Hvorfor bølger papiret?
Måske har du oplevet at papiret bølger, når du arbejder med vand og farve på det.
Grunden til, at akvarelpapir slår sig, er, at vandet trænger ind i papirfibrene, og de svulmer i størrelse - det er denne udvidelse, der skaber den bølgende overflade. Er der for meget vand på papiret, kan det skabe en slags små vandbassiner, der tørrer ujævnt og efterlader linjer eller 'hårde kanter' rundt om vandpytten. Du kan stryge det bølgede papir med et strygejern, når dit værk er helt tørt og færdigt. Jeg lægger et stykke køkkenrulle under og over, mens jeg stryger forsigtigt på bagsiden.

Akvarelpapir med en vægt på 300g/m2 holder formen bedre fremfor tyndere papir.

Hvorfor nuldrer papiret?
Bruger du for meget vand og masserer for lang tid med penslen på samme sted, kan papiret begynde at nuldre. Brug mindre vand. Du kan med fordel lige duppe din pensel en enkel gang på et stykke køkkenrulle, efter at den har været i vandglasset eller samlet farve op fra din palette, inden at du maler på papiret.

Hvilken vægt skal jeg vælge?
Vælg vægt alt efter om du maler meget vådt-i-vådt, om du udfylder hele papiret med baggrunde eller kun maler fx lidt blade eller blomster. Udfylder du hele papiret med en baggrund og arbejder med meget vand, kan det være en fordel at bruge tykkere papir.

Hvis du laver kort, har du måske en præference for det tykke eller det tyndere papir. Laver du kort, hvor du fx folder et A5 til et A6 er det nemmere, jo tyndere papiret er. Folder du tykt papir, kan kanten knække og komme til at se upræcis ud. Her kan det hjælpe at bruge et foldeben først eller evt forsigtigt ridse overfladen - med en ikke dyb linje med spidsen af en saks og en lineal, før du folder.

 

STØRRELSE & FORMAT

Du kan få akvarelpapir i mange størrelser fra A6, A5, A4, A3 osv. Du kan få enkelte ark, limede blokke, spiralblokke, skitsebøger mv.

Meget akvarelpapir fås i blokke som er limet sammen i kanterne, enten på en side, de to langsider, eller på alle fire sider. Dette stopper papirets vridning, når det bliver fugtigt, og hjælper med at sikre, at dit arbejde tørrer fladt.

Har du enkelte ark, kan du tape dit papir fast på bordet eller på en plade. Men du kan altså også lave mange smukke værker uden at tape det fast eller have det limet. Med de billeder jeg laver (selv med det tyndere papir på 180g), har jeg aldrig haft behov for at tape det fast, men det er nok en smags sag.

En spiralblok med perforeret sider kan være praktisk at have. Jeg specielt glad for Van Goghs Mixed Media Paper med spiralryg, som i mine øjne er fantastisk til akvarel, selvom den slet ikke nævnes i min prøvepakke.

Vær opmærksom på at mange skitsebøger ikke er med akvarelpapir. Så ønsker du at male i dem, skal du være opmærksom papirkvaliteten, eller acceptere at papiret ikke er specielt egnet til akvarel.

 

STRUKTUR,
KOLDPRESSET / VARMPRESSET PAPIR & GROFT

Den største forskel mellem dem ligger i deres overfladetekstur og sugeevne.

Hotpressed / varmpresset papir

Varmpresset akvarelpapir har en glat og flad overflade. Det skabes ved at presse papirfibrene tæt under fremstillingsprocessen, hvilket resulterer i en finkornet tekstur. Denne overfladetekstur giver mulighed for fremragende detaljer og præcis kontrol over penselarbejdet. Varmpresset papir har minimal tand (tekstur), og det er mindre absorberende sammenlignet med koldpresset papir. Som et resultat har farverne en tendens til at forblive mere levende på overfladen, hvilket gør den ideel til detaljerede illustrationer, botaniske malerier og værker, der kræver fine linjer.

Malingen er sværere at kontrollere på den glatte overflade, så varmpresset kan være en smule vanskelig for begyndere. Fordi der ikke er små lommer til vandet, tørrer det hurtigt, hvilket betyder, at du har mindre tid til at blande eller skabe effekter.

Coldpressed / koldpresset papir

Koldpresset akvarelpapir har en let struktureret overflade, ofte omtalt som "tand", og giver mere kontrol end varmpresset papir. Det er skabt ved at presse papirfibrene mindre stramt under fremstillingen, hvilket giver mulighed for at bevare en naturlig tekstur. Tanden af koldpresset papir giver mere sugeevne, hvilket betyder, at den kan holde på mere vand og pigment. Denne overfladetekstur er alsidig og rummer en bred vifte af teknikker. Koldpresset papir er det mest brugte akvarelpapir og er velegnet til forskellige emner og stilarter.

Strukturen i papiret kan dog nogle gange være en udfordring  for begyndere, da kanterne kan komme til at virke lidt ”uldne”/ujævne. Der findes dog også koldpresset papir med meget lidt struktur.

Rough /groft papir
Rough er meget struktureret og giver endnu mere uldne/ujævne kanter, hvilket også kan give meget smukke effekter og tekstur. Men det kan være sværere at opnå jævne farveblandinger.

Groft akvarelpapir har en tekstureret overflade, der tillader vandet og pigmenterne at interagere, hvilket skaber interessante effekter og forbedrer det overordnede udseende af kunstværket.

Den ru tekstur af papiret opnås ved at inkorporere flere fibre og lade dem være lidt upressede under papirfremstillingsprocessen. Dette resulterer i en overflade, der har en mere ru fornemmelse med synlige toppe og dale. Teksturen varierer mellem mærker og specifikke papirtyper, så det er værd at eksperimentere med forskellige muligheder for at finde den, der passer til din malestil og præferencer.

Den ru overflade holder mere vand og pigment, hvilket giver mulighed for mere spontant og løst penselarbejde. Når du bruger groft akvarelpapir, skal du huske på, at teksturen kan påvirke din penselkontrol. Det kan være lidt mere udfordrende at opnå fine detaljer sammenlignet med glattere papiroverflader.

 

Godt for begyndere:

Brug af koldpresset akvarelpapir anbefales ofte til begyndere på grund af dets alsidighed og tilgivende natur.

Her er et par grunde til, at koldpresset akvarelpapir er et populært valg:

Tekstur: Koldpresset akvarelpapir har en let struktureret overflade, som hjælper med at holde vandet og pigmentet på plads. Denne tekstur giver bedre kontrol over malingen og hjælper med at skabe interessante effekter og detaljer i dit kunstværk.

Sugeevne: Koldpresset papir har en moderat sugeevne. Den absorberer vand og pigment i en rimelig hastighed, så du kan arbejde med malingen i længere tid. Denne kvalitet giver dig mere fleksibilitet og kontrol over blanding og lagdeling af farver.

Tilgivelse: Fejl er almindelige, især for begyndere. Koldpresset akvarelpapir er tilgivende, fordi det giver dig mulighed for at løfte eller justere maling til en vis grad uden at beskadige overfladen. Du kan fjerne overskydende vand eller pigment med en ren pensel eller køkkenrulle, hvilket giver dig mulighed for at rette fejl eller foretage ændringer i dit kunstværk.

Alsidighed: Koldpresset akvarelpapir er velegnet til forskellige akvarelteknikker. Uanset om du foretrækker vådt-i-vådt, vådt-i-tørt, glasering eller andre teknikker, kan denne type papir håndtere en lang række stilarter og effekter.

Holdbarhed: Koldpresset akvarelpapir er typisk tykkere og mere holdbart sammenlignet med andre typer akvarelpapir. Dette gør den mindre tilbøjelig til at vride sig eller bukke, når det bliver vådt.

 

FARVE


Akvarelpapirer kan også klassificeres efter farve, normalt naturlig hvid eller lys hvid – nogle mere gule end andre. Nogle mener, at den ekstra behandling, der resulterer i lyst hvidt papir, forringer papirkvaliteten, andre mener, at det blot er en smagssag.

 

SYREFRIT PAPIR (ACID FREE)

Hvad betyder syrefrit papir?
Et syrefrit papir er blevet renset for syre. Det gør, at papiret holder længere. Et papir, der ikke er behandlet – og altså ikke er syrefrit, kan begynde at gulne og blive mere skrøbeligt med tiden.
Det er svært at finde noget akvarelpapir på markedet, der ikke er syrefrit, hvis det overhovedet findes.

 

Arkiveringskvalitet: Syrefrit papir er lavet til at modstå ældning og forringelse, hvilket gør det velegnet til langtidsholdbare kunstværker eller projekter, som du ønsker at bevare.

Holdbarhed: Syrefrit akvarelpapir er mindre tilbøjeligt til at blive skørt eller gult med tiden, hvilket sikrer, at dit kunstværk forbliver intakt og bevarer dets originale udseende.

Forbedret farvefastholdelse: Syrefrit papir forhindrer farverne i at falme eller ændre sig på grund af kemiske reaktioner med papirfibrene.

Forbedret malingsydelse: Syrefrit papir absorberer vand og pigment mere jævnt, hvilket giver mulighed for bedre kontrol og blanding af akvareller.

Reduceret blødning og vridning: Egenskaberne ved syrefrit akvarelpapir hjælper med at minimere blødning og vridning, hvilket gør det muligt for malingen at holde sig inden for de ønskede grænser.

 

KONKLUSION

Som begynder kan det være meget uoverskueligt og svært at finde ud af hvilket akvarelpapir, man skal bruge. Og der er næsten lige så mange meninger som mennesker, om hvad der er det rigtige. Og hvad der er rigtigt for mig, er måske ikke rigtigt for dig – for vi maler jo forskellige ting og på forskellig måde.

Så skæld ikke for hurtigt ud på kvaliteten, men vælg det papir, der passer til det, du vil lave. Nåh ja, og skæld heller ikke ud på dig selv, hvis du ligesom mig har prøvet det dyreste og angiveligt bedste papir og alligevel er lidt skuffet over resultatet. Måske handler det også om færdigheder, eller at vi bare havde en mindre "heldig" dag.

"Learning by doing". Find ud af hvad du vil male (hvilken stilart/effekter/udtryk, om hele fladen males eller kun små områder, om du vil folde til kort mv.)

Prøv dig frem. Eksperimenter og find dine egen favoritter.

KØB EN PRØVEPAKKE MED FORSKELLIGT AKVARELPAPIR HER



(Artistique enkelte ark akvarelpapir 180g, syrefrit, 100% cellulose, (blanding af koldtpresset og varmtpresset), glat/meget let struktur)
Tilbage til blog